sunnuntai 20. huhtikuuta 2014

Chiafrön och pudding på dem

Chiafrön är något som jag rekommenderar alla. De är verkligen vad jag skulle kalla superfood! Läste om dem första gången här på bloggen "hur bra som helst".

Chiafrön är rika på aminosyror (=protein), antioxidanter, vitaminer och mineraler. För att ge något lite mer konkret så har de 8 ggr mer Omega-3 än lax, 15 ggr mer magnesium än broccoli, 5 ggr mer kalcium än mjölk, 3 ggr mer järn än spenat, 3 ggr mer antioxidanter än blåbär.


Jag tycker att man ska vara lite kritisk till alla dessa nya "villityksen" som kommer hela tiden. Chiafrön är dock inte något helt nytt. De kommer ursprungligen från Mexiko, och har varit en självklar del av den mexikanska stammen Tarahumara, som anses vara världens bästa långdistanslöpare. Har du inte hört om dem tidigare? Kolla videon nedan.




Det finns många sätt att använda fröna på. Om man vill kan man bara stö dem över sallader eller sätta lite i vilken mat som helst. Många använder dem som ersättning för ägg. Så kan man ocksä söndra fröna och använda som mjöl. Man kan också göra såsar lite tjockare, eller sätta i en fruktpuré och göra det till en gelé, eller helt enkelt låta lite chiafrön vara i typ en halvtimme eller över natten i ett glas vatten så att de blir en gelé och tillsätta i smoothien. Mera om dessa kan du läsa här.

Men nu chiagröten eller chiapuddingen! Jag har själv haft problem med hur mycket vätska och hur mycket frön jag ska sätta. (Det finns väldigt olika förhållanden i olika sidor. I en engelskspråkig stod det att "3 tablespoons of chia seeds for every 1 cup of liquid". 1 cup ≈ 2,37dl. 1 msk = 0,15 dl. Detta skulle vara förh. 1:5. Har också läst om förhållandet 1:4, men i en annan hade de ännu mera frön.) Jag har helt enkelt bestämt mig för att följa hurbrasomhelsts version. Hon har också många variationer av den som t.ex. chia-blåbärs-gröten, en juligare saffrans-chia-pudding, en chia-quinoa-hallon-pudding och så min absoluta favorit just nu: chia-choklad-puddingen!


Den är superlätt att laga, som en vanlig chiapudding bara att det också kommer kakao och carob. Toppade min gröt med banan, kokosflingor och havremjölk. Nam!

Här en liten closeup på dagens chia-kakaocarob-gröt.


Och så som sista visa ord, rekommenderas 1-2 matskedar chiafrön i dagen. Ät aldrig för mycket av något. Balans i allting! :)

2 kommenttia: