sunnuntai 22. kesäkuuta 2014

Hälsosamma bakelser med smak av kanelbulle

Inget smör, inget socker, inget vitt vetemjöl - men såå gott. Konsten att kunna baka utan dessa ingredienser fascinerar mig, även om det är härligt att få baka (och äta såklart) t.ex. en flottig kladdkaka då och då. Hyllar dock verkligen kreativiteten till bloggaren som kom på receptet till dessa. Hon har seriöst hur mycket som helst liknande smörfria smarriga recept. Testade idag dessa, och de var nästintill lika goda som vanliga kanelbullar, om inte ännu godare.


Något som jag lärt mig de senaste månaderna är att man kan göra massor godsaker av dadlar, fikon, bananer, nötter osv och alltså utan att behöva tillsätta smör eller socker. Det handlar bara om att våga leka med ingredienser och beredningssätt - man kan koka, frysa, grädda i ugnen, ja vad som helst - och vem vet vad det till slut kan bli! Jag har inspirerats av flera bloggar, och planerar att tipsa mera om dessa också framöver. Men vad jag också vill satsa på är först och främst riktig mat, för det är ju ändå det som vi äter mest av och därmed är det ju roligt att kunna äta mat som både smakar gott, ser intressant ut och gör gott till kroppen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti