lauantai 19. heinäkuuta 2014

Gröttips

Nu ska jag dela med mig hur jag gör min favoritgröt. Denna gillar mina föräldrar också så den är alltså på riktigt god. 


Satsen brukar bli tillräcklig för två personer.
Först mosar jag en banan (ju mognare desto bättre), sedan kokar jag den med havregryn, vatten och en nypa salt. Och så börjar det roliga!
Nu brukar jag tillsätta allt möjligt gott som vi har hemma. Oftast blir det kardemumma, kanel, carob, psyllium (=fiberhusk), lite kokosmjöl, kanske kokosflingor, goji eller russin för att ge lite textur. Alltså här kan man egentligen sätta vad som helst.
Sen när allt kokat klart och tagits från plattan, blandar jag i ett (uppd. rått) ägg! Ja du läste rätt. Och så är det bara att njuta. Topping kan vara vad som helst eller ingenting. Lika gott ändå! 
(De ingredienser som kan vara obekanta för dig är säkert carob, psyllium och kokosmjöl. Carob använde jag här som en sorts sötning, psyllium är bra för magen, och kokosmjöl för att ge kokossmak. Goji är en sorts torkat bär.)


Jag toppade idag med egengjort nötsmör, jordgubbar, kokosflingor, kiwi och chiafrön.

2 kommenttia:

  1. Men sen e dedä ägge rått? Ja fatta int helt :D
    Men låter nyttit, måst testa om ja orkkar^^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo alltså helt rått så att de blir en del av smeten :) ja tycker de blir jättekiva konsistens då, sådä puddingsakti :D kiva att du fråga!
      Haha joo testa- de e påriktit jättelätt o går helt super snabbt ^^

      Poista