lauantai 23. elokuuta 2014

Kikärts-tonfiskbullar/biffar

Insprerades av detta recept att göra biffar med kikärter och tonfisk som bas. Ändrade dock själv en del. (Förövrigt är thegoodmorning en superblogg med massor bra recept!)

Vad du behöver:

  • en burk GoGreen kikärter
  • en burk tonfisk
  • 1-2 lökar
  • 1-2 vitlök
  • 3 msk olja (kokos- och/eller oliv-)
  • en msk vatten
  • ev. 1 tsk psyllium
  • 2 msk frön (jag använde sesam- och solros-)
  • ett ägg
  • svartpeppar
  • oregano
  • chili
  • andra kryddor - jag använde koriander
  • ev salt

Steg för steg: 

Häll bort kikärtsvattnet och skölj kikärterna.



Mosa dem med valfritt medel. Jag använde stavmixer.



Häll tonfiskvattnet/-oljan bort och sätt i. Skär löken eller lökarna beroende på hur mycket du gillar lök. Tillsätt vitlök/-lökarna (samma sak), och resten av ingredienserna. Före du sätter ägget, smaka av.



Var inte rädd med kryddorna! Jag använde dessa som jag fått av Annika (och Jocke) från deras Turkiet-resa.



Forma till bullar/biffar och stek i olivolja. Stek inte för länge så de inte blir torra.


Jag tycker dessa passade extra bra med morotsstrimlor, men också paprika och gurka eller något annat krispigt eller grönt skulle passa bra.


Något som ja sen kom på är att man kan testa att t.ex istället för dendär andra löken tillsätta morot eller något annat liknande i smeten. Men morot är kanske såpass hårt att det lönar sig att steka det lite först.

Jättegott blev dessa iallafall och rekommenderar alla att testa! Ganska lätt att tillaga egentligen och går bra att variera enligt eget smak och tycke.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti