maanantai 10. marraskuuta 2014

the past, the present and the future

Det sägs att man ska "leva i nuet", "inte se bakåt", men också att man ska tänka på sin framtid.. Ja det sägs ganska mycket angående hur man borde göra och tänka. Här kommer lite tankar jag har angående saken. Inlägg inspirerat av weheartit.com.




Vi människor verkar tycka om att tänka tillbaka på fina minnen. Kanske samla bilder i olika album, skriva dagbok, blogga, återminnas med kompisarna.. Då är det oftast på fina och roliga minnen som man kan tänka tillbaka på med värme i hjärtat. Men vad ska man göra med dedär mindre roliga sakerna? Någon som har varit elak, man själv som kanske varit elak. Eller då man gjort bort sig; sagt något pinsamt, gjort något pinsamt..




Vad som hänt har hänt. Man kan inte ändra det. Man kan bara acceptera det som hänt och tänka hur liknande situationer kunde lösas bättre nästa gång, lära sig. Ibland måste man bara få älta en stund ensam eller kanske det är skönare att bara sätta sig ner och tala med en vän. Så att man sedan kan lämna det bakom sig och känna att man är en erfarenhet rikare... Kanske det kanske blir några roliga historier att berätta?




I perioder kommer dendär framtids-fokuseringen. Man drömmer sig bort; hur man vill att livet ska vara en vacker dag. - Jag tycker this is all good! Det att man kan se framemot saker, har en vision och vågar vara positivt inställd inför framtiden. Problemen uppstår då man inte kan vara glad någon annan stans än i (den ändå icke-ännu-existerande) framtiden.. I vissa fall går det ju faktiskt att ändra på situationen just nu. Vill man träffa sina kompisar oftare - planera in träffarna, känner man sig uttråkad - skaffa en ny hobby, känns gymmet som papp - hitta på något annat! Man får klaga, men inte jämt, om saker man egentligen kan ändra på.




Hehheh men tänker man på längre sikt, så visst får man drömma. Iallafall enligt mig. Vill man få ett välbetalt jobb och dendär loften i en skyskrapare någonstans i New York - ja, då måste man nog slita. Bara det sedan är värt det. Man kan liksom sikta mot något håll, och ändå vara lycklig under tiden.




Fastän jag inte är där som jag verkligen vill vara, är jag ändå nöjd med hur jag har det. Jag försöker göra min situation så bra som möjligt. Det finns mycket tråkiga och jobbiga saker, nödvändiga för den framtid jag vill ha, som måste göras. Jag försöker dock göra det så effektivt som möjligt. Så att det blir tid för det som gör mig glad, såsom;

  • filmkvällar
  • prata med vänner
  • fara på partaj
  • gå på stan
  • dansa
  • fynda på loppis
  • (jobba och) tjäna pengar
  • testa nya saker
  • lära mig nya saker
  • lyssna på bra musik - vilket man i och för sig nog alltid hinner med
  • träna
  • osv osv


Vad gör dig glad? Kan du försöka göra mera av det? Livet behöver väl ändå inte bara vara ett enda genomförande efter genomförande..?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti