torstai 13. marraskuuta 2014

to blog about the blog - mat i fokus

Jag tycker tiden är inne för att ta upp något som suttit och gnagat i bakhuvudet redan en tid. Jag tänkte att det inte skulle vara nödvändigt att ta upp det, och vet inte om någon är intresserad. MEN!

Saken är den; Jag äter socker, vetemjöl och smör. Jag äter Ben & Jerry's, korv, kladdkaka, pasta carbonara. New York cheesekake till morgonmål är heller inte helt ovanligt. Jag tränar inte varje dag. Pinsam fakta; jag älskar doften av smält smör... Men jag bloggar inte om detta. Varför?


Orsakerna är många.. Här är några

  • Först och främst problemet, som alla som skriver en blogg har gemensamt; man kan inte skriva om allting. Man måste välja. Där väljer jag att gallra bort att jag ätit ett en halv burk jordnötssmör en eftermiddag av ren uttråkan (true story), eller att jag har periodvis varken tränar eller äter hälsosamt alls. Och att jag ätit köttbullar och potatismos till middag känns inte så spännande att skriva om.
  • Det verkar vara lite ovanligare med "hälsosamma" versioner av efterrätter. Så om jag hittat något sådant recept som dessutom blev gott, vill jag gärna dela med mig av det.
  • Många av oss här i västvärlden verkar ha en ganska krånglig relation till mat. Vi gillar att äta gott, men får ont samvete så fort vi gör det. Något viktigt att komma ihåg, är att för att en människa ska leva, behöver hen mat. Och ja, vi människor känner njutning då vi äter. Varför kan man då inte ta i beaktande och kombinera dessa två?



Ja, jag erkänner att jag är en hälsonörd och äter gärna hälsosamt och läser gärna om ämnet. I praktiken äter jag dock rätt så lite "superfoods" och hälsosamma bakverk, helt enkelt för att det sällan finns tid för det. Och ja, jag erkänner att jag gillar att träna, hur det får mig att känna - det får mig också att vilja äta bättre. Men alltså seriöst, jag finner välmående av även andra saker. Om man jämför procenten inlägg om mat/träning/hälsa här i bloggen och procenten av tiden det tar av min vardag, så är ju den betydligt högre här i bloggen.


Vet inte riktigt vad allt jag ska ta med, men måste nu bara öppna detta för att ge lite perspektiv. (fastän det känns löjligt att ens bry sig om vad andra tror) Visserligen skriver jag inte endast om det nämnda, men tydligen tillräckligt mycket för att ge bilden av att jag helst lagar rawkakor dagarna i ända. Jag vill blogga om saker som till mig är åt det mer positiva, roliga och intressanta håll, inte berätta allt och varje liten detalj.

10 kommenttia:

  1. Ja ber om ursäkt ifall de va bakhörnan som satt dej att skriva de här inlägge, de va int min mening att få de o låta som om du sku gå på en 100% råmatsdiet (ja inser dock att de kanske va just så de ble o låta) :p Bakhörnan vet att du mer en gärna bokar in en kladdkakskväll eller två i din kalender! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi herregud nej, jag syftade verkligen inte på bakhörnan! Ja tyckee du skrev om de på ett roligt men ändå snällt sätt, o syftandes ändå mera på min blogg nä de gällde mina bakverk. Ja vet ju att du vet att ja äter allt ;D de e nämligen så att vissa verkar förvänta sig att de liksom e "hela mitt liv" att äta o att ja typ in kan äta ele baka någå annat än hälsosamt..
      Sorry ja hade absolut inte dig i tankarna! :)

      Poista
    2. Alltså ännu för att clear up så gillar jag då människor skriver om att jag skriver om hälsosamma recept osv. men om man börjar förvänta sig att jag inte lagar eller äter något annat än det som jag bloggar om, DÅ blir jag lite sur. Och ja det är ju löjligt, men ja antar att vi alla har våra "weak spots".

      Poista
  2. Bra att blogga om dehär me fö för vissa verkar de vara lite svårare att fatta att man oxå kan göra annat än de man skriver i sin blogg

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Så bra sagt!! Tänks for the support ;)

      Poista
  3. Jåå härregud! Voih nu kan ja ba se dej baka raw kakor heladagana xD

    VastaaPoista
  4. Dessuyom e d helt jätteinspirerande nä du ha ett slags tema på din blogg! Man bli så sugen på att testa alla recept! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeee!! De e just de ja sku villa att de men de e svårt att vets om de gör de så helt supermegakiva att du tycker de!! <3

      Poista