lauantai 10. tammikuuta 2015

I love peanut butter

Jag tror det var först ett år sedan, som jag och jordnöttsmöret träffades. Det om något kan kallas för kärlek vid första ögonkastet. Men faktum är att det ofta blir ett love/hate möte, och det finns en del som verkligen inte alls gillar kletet i fråga. Finnes i butiker med namnet jordnötssmör/-pålägg ; maapähkinävoi/-levite ; peanut butter. Jordnötssmör kan även göras själv, med att först rosta jordnötter eller blötlägga dem och sedan mixa dem (länge). Jag vill inte marknadsföra ett visst märke, men jag rekommenderar verkligen att titta på innehållsförteckningen, och välja dem där det står typ jordnötter 99%, salt eller bara jordnötter. Då får du dendär äkta, rika smaken. Personligen tycker jag alltså inte att sötning medför något extra, och tillsatt olja är bara där för att göra smöret lättare att handskas med, vilket inte behövs då man haft det i rumstemperatur ett tag.


Den absolut bästa kombinationen jag vet är banan + jordnötssmör. Inget slår det. Jag har testat komponenterna mixade, i recept, på bröd, kex och visst har det blivit smarrigt- men jag vet bara inget bättre än att äta dem som på bilderna. Har du inte testat än? och inte är allergisk (jordnötssmör är en baljväxt så kolla upp) - Gå och köp och bli förälskad! Det farliga är när bananen tagit slut, och strörsta delen av jordnötsmöret fortfarande är kvar...


2 kommenttia: