lauantai 28. helmikuuta 2015

hårfärgen caca brun av lush

Heey. Igår färgade jag håret med henna för tredje gången. De tidigare resultaten hittar du här och här. Som rubriken säger var det caca brun på agendan. Att bli kallad "hei du me rött hår" har varit riktigt roligt, men nu då utväxten ändå började antyda till grått i kontrast till det röda, tänkte jag att en ny ton i samband med ny hårfärg skulle vara rolig omväxling.



Som vanligt lät jag färgen verka i tre timmar. Produkten sägs ge en chokladbrun glans med en skifting av rött. I inneljus stämmer beskrivningen mer passande, men på bilderna ser det ännu ganska rött ut. Good to know är att Lush henna ser olika ut på allas hår oberoende om man skulle använda samma färg. Själv hade jag ju röd färg redan under, vilket förklarar en del. Och då färgen fick verka hade jag plast runt huvudet, vilket via någon sorts kemisk reaktion ger håret en mer rödskiftande ton.



Jag är väldigt nöjd med resultatet! Vet inte ännu vad jag ska göra vid nästa hårutväxt. Kanske spara några slantar och vänta på att solen gör sin blekande verkan istället.. (Sen på sommaren hehe. Men det är ju inte så länge kvar!)

torstai 26. helmikuuta 2015

lättlagad morotssoppa

Jag använde detta recept med några små ändringar. 1: jag tillsatte en lök, och en tredje vitlök. 2: vi hade inte sambal oelek, så jag tog vad som kändes passande (sesamolja, chili, basilika..). Lätt att forma efter egen smak. 3: kokosmjölken -istället för solhavre-grädden- tog jag ~3/4 av burken. Nästa gång skulle jag säkert ta mindre vatten och använda hela burken istället. Testa dig fram!


Dekorerade med ruccola, gräslök och kikärtor. Det som faktiskt passade med soppan var kikärtorna. Litet tips bara.

keskiviikko 25. helmikuuta 2015

så avslutas fastan efter tre (och ett halvt) dygn

De tre första dagarna sägs vara värst när man avstår från något. Jag har nu avstått från mat och andra drycker förutom vatten såklart (och en kopp hett citronvatten och limevatten) i tre dygn. De har gått relativt bra, och idag på fjärde dagen känner jag mig inte specellt annorlunda. Helt bra känns det, men inget nytt alltså. Anser det inte mer som någon idé att fortsätta. Dessutom - till allas intresse - började blåbärsveckan, och då känns det extra viktigt att ge näring till kroppen. Så idag börjar det med kolhydrater från frukt, bär och grönsaker och imorgon får jag äntligen börja med mina första recept! Tänk morotssoppa eller varm tofu-paprika sallad... <3



Jag är så tacksam för denna fasta, och det känns bra att märka att man verkligen kan klara sig hur bra som helst med mindre (eller ingen) mat. Kroppen och hjärnan fungerar ändå. Den fick mig att fundera på vad jag egentligen stoppar i mig. Annat intressant som jag märkt är att jag inte haft ett sug för sött, inte ens då en rulltårta varit precis framför näsan. Dessutom har jag sparat massor tid som skulle ha gått åt till att äta, förbereda maten, packa med maten eller åka hem för att äta... Främst positiva saker har jag fått ut av detta, men nog måste jag säga att det känns spännande att börja få äta igen! :D


Texten illustrerar en äppelsvan som jag just gjorde med anvisningar från denna video. Svanen fick bli mitt första offer sedan lördagkvällens nutella-marshmallowpuffar som vi gjorde med C och M.

tiistai 24. helmikuuta 2015

lite foton och fasta

Dagarna rullar på och har faktiskt försökt ta med kameran lite mer. Det har varit kaffe, jobb, chillning, födisfester, middagar..



Söta Jessi och Twix

Lottas übersociala katt Sissi

Åt sniglar -eller ostsås med sniglar- (före fastan) för första gången och ja det var faktiskt riktigt gott


Annars så är jag inne på tredje dagen av min fasta (började redan på söndag) och mår ganska bra. Lite hunger har jag känt endast två gånger. Första fastedagen kändes det främst bara lite konstigt i kroppen. Men överraskande lätt har det varit, fastän jag ibland känner mig svagare än normalt.

Känner mig jätteinspirerad till att börja laga massor hälsosam mat och har redan kollat upp recept som jag ser så fram emot att få testa! Men första dagen efter fastan får endast bestå av något i stil med ett halvt (omsorgsfullt tuggat) äpple, en liten banan, och lite grönsaker. Ännu andra och möjligtvis tredje dagen blir det lite lättare mat. Bestämde mig för att förkorta fastan aningen så börjar med detta antingen imorgon eller på torsdag.

Just nu sitter jag i bibban och ska snart fortsätta räkna. Väntar på hot bikramyoga som jag och Vera hoppeligen ryms i.. Ha en skön fortsättning på dagen!

lauantai 21. helmikuuta 2015

comfort food i sin bästa form - puuroleivät (grötbröd?)

Vi hade en liten brunch med Christel för några veckor sedan och det blev bl.a. dessa bröd som jag läst om på (surprise surprise) Kaisas blogg. Bröd brukar sällan vara min grej, så för att lägga upp detta recept, ja du förstår - dessa är på riktigt goda. Grötbröden passar enligt mig allra bäst med ost och några spenatblad.



Jag gör dessa på följande sätt:

Ugnen på 200 grader. 1,5dl havregryn med 3dl vatten kokas till gröt i micron. Sen i med 1dl rågmjöl, 1tsk salt och 1tsk bakpulver. Sätt den rätt så hårda smeten i 6 klöntar på en bakplåtspapperdförsedd ugnsplåt. In i ugnen i 30 min eller tills de ser bra ut. Voilà! De ska vara grötiga i mitten och krispiga på ytan.

torstai 19. helmikuuta 2015

i väntan på studenten

TACK Vera och Jessi för dessa bilder! Jag har själv fotat på tok för lite på sistone. Så fick nu lite inspiration, efter att ha fått låna bilder som de tagit, till att skriva om några positiva grejamojs som hänt upp till typ en månad bakåt.

  • Jag gjorde mitt piano 3/3 nivåprov den 26 januari och slutförde därmed mina studier i musikskolan. Efter tio år är piano inget måste mera, och det känns så jävla skönt!
  • Vi hade den sista officiella skoldagen någonsin och en del av vårens (avslutande) studentskrivningar påbörjades.
  • Skrev redan lite om detta tidigare, men fick det perfekta jobbet i BJJcenter. Har härliga arbetskamrater och kunder, och ett för en gångs skull lagligt jobb att lita på.


Vi fick äran att ta hand om Chip i en vecka, världens sötaste franska bulldog. Följande vecka åkte mina föräldrar på resa så jag hade huset för mig själv. Så har det varit barnpassning, övernattningar, bloddonering sådär halvt (man måste avbryta proceduren mitt i då nålen stack rakt igenom venen). RAXbuffet, filmtittande och vattenjumpa. Nu för några dagar sedan var vi hos Elsa med Vera och bakade bullar till två på natten. Vi sålde dem på ravintolapäivät följande dag och tjänade en liten slant. En rolig upplevelse var det. Läs mer om det här.



Bänksskuddardagen kom och gick. Mycket tid lades ner inför den dagen. Överraskande mycket. Men det har varit roligt, och särskilt abikryssningen var lite som en "walk down memorylane" då man såg så många bekanta... Hahha alltså vet inte vad jag ska skriva om detta.



Idag var vi i Tallinn! Jag och Vera fick äntligen äta i Vegan Restoran V vilken man ju måste testa efter att ha läst Kaisas blogginlägg. Och det stället kan verkligen rekommenderas. På riktigt. Gå dit. Utöver det så är jag riktigt nöjd med "utfärden" och det känns nog som att det viktigaste blev gjort.


Köpte förresten ingefärs-tandkräm från Estlands Prisma. "Warming toothpaste for gum health" står det på paketet. Vet nog inte varför tandkräm ska vara värmande, men det lät spännande. Och lite spänning är väl kul ;)

att fasta för att boosta träning och välmående

Oregelbundet och ohälsosamt har präglat mina matvanor under en rätt så lång tid redan. Ibland mer men inte tillräckligt mycket -mindre. Och alkoholen har inte gjort saken bättre. Själva faktumet stör mig inte. Men att jag blivit sjuk för tredje gången denna vinter indikerar ett problem. (Mycket träning och att det varit en del på gång har naturligtvis haft ett finger med i spelet.) Men som resultat känns kroppen trött och degig, och därmed har jag kommit fram till var jag ska göra. Jag ska sakta ned tempot och Fasta! Det är något jag viljat prova på väldigt länge. Kanske extremt, men jag gillar extremt. Och något att tänka på är att våra förfäder faktiskt inte alls hade tillgång till mat varje dag. Att fasta är människans andra normala metaboliska tillstånd. Om hälsofördelar med fasta skriver tidningen fit bl.a. detta

  • matsmältningssystemet får vila och kroppen renas från slaggämnen
  • immunförsvaret förstärks
  • efter fasta går träningen och återhämtningen bättre - näringsämnena förs till cellerna effektivare
  • "psyykkinen vireystila kohoaa", man känner sig piggare



Det finns en del att lära sig före man börjar fasta, men det gäller bara att börja läsa i böcker och på nätet om man är intresserad. Vattenfasta under fem dagar är vad jag bestämt mig för. Dagen för start är måndag p.g.a. diverse inbokat program. Tiden här före får istället bestå av lättare mat för att sedan underlätta de första tre fastedagarna som sägs vara jobbigast. Sen på fredag/lördan trappas matintaget upp långsamt för att åter vänja matsmältningenzymerna till att börja arbeta igen.




Under fastan är BJJ, crossfit och annan hård träning utesluten. Det enda ansträngande får (måste) vara läsning och räknande inför skrivningarna. Det rekommenderas utöver ordentligt med sömn och att dricka mycket vatten - att bara ta det lugnt, klä sig varmt, gå ute i naturen och om man känner för det, utföra lätt träning- som yoga.


bilder från weheartit


Återkommer säkert med ämnet så fort jag kommer igång. Ha en trevlig fortsättning på veckan!

sunnuntai 15. helmikuuta 2015

ordning & kaos


utsikten en tidig morgon före jag steg in bilen <3


bakom kassan i det bästa jobbet i BJJcenter där jag även tränar


Christels mamma fotade före abikryssningen - kolla btw in Jessis och Veras blogginlägg!

torstai 5. helmikuuta 2015

utvecklingen i min sportgren

Ett tag började inläggen här förkovra sig mot ämnen angående hälsa och träning, och jag skulle gärna återta denna riktning. Jag har nu tränat brasiliansk jiu-jitsu i ett och ett halvt år och jag är väldigt glad att jag valt denna sportgren. Men på sistone har det kännats som att gnistan inte riktigt funnits där och att jag liksom sparkat på ställe. Idag hände dock något speciellt. Det kändes det helt enkelt jättebra under hela träningen och jag tycker att jag kom ovanligt mycket framåt i min teknik. För en gångs skull var det inte bara roliga träningskompisar eller söta tränare som fungerade som sparken i baken. Det var insikten om att jag verkligen utvecklas. Långsamt som fan - men ändå. Detta är något som jag tycker är viktigt för alla som håller på med en sportgren (eller något annat) att veta; att inte sluta när det känns som tyngst. Viktigt är att kunna registrera en träningssvacka, för de kommer till oss flesta tidvis, och helt enkelt "kämpa" vidare. Det är då man utvecklas. Om det sen inte efter någon månad skett en förändring, kan man nog börja fundera på att byta till något annat.

bildtagare: Silja; bildobjekt: jag och Annika

I crossfiten talar man om "Mechanics, Consistency, Intensity" då man lär sig en ny rörelse, och här tror jag grundidén är den samma. I BJJn måste man först lära sig en teknik, varefter den övas om och om igen (t.ex. i form av drillar) och först sedan börjar man märka att den fungerar att användas i sparr. Det är åtminstone vad jag kommit fram till att fungerar för mig i min -tillsvidare rätt så korta- "BJJ-karriär".