torstai 19. helmikuuta 2015

att fasta för att boosta träning och välmående

Oregelbundet och ohälsosamt har präglat mina matvanor under en rätt så lång tid redan. Ibland mer men inte tillräckligt mycket -mindre. Och alkoholen har inte gjort saken bättre. Själva faktumet stör mig inte. Men att jag blivit sjuk för tredje gången denna vinter indikerar ett problem. (Mycket träning och att det varit en del på gång har naturligtvis haft ett finger med i spelet.) Men som resultat känns kroppen trött och degig, och därmed har jag kommit fram till var jag ska göra. Jag ska sakta ned tempot och Fasta! Det är något jag viljat prova på väldigt länge. Kanske extremt, men jag gillar extremt. Och något att tänka på är att våra förfäder faktiskt inte alls hade tillgång till mat varje dag. Att fasta är människans andra normala metaboliska tillstånd. Om hälsofördelar med fasta skriver tidningen fit bl.a. detta

  • matsmältningssystemet får vila och kroppen renas från slaggämnen
  • immunförsvaret förstärks
  • efter fasta går träningen och återhämtningen bättre - näringsämnena förs till cellerna effektivare
  • "psyykkinen vireystila kohoaa", man känner sig piggare



Det finns en del att lära sig före man börjar fasta, men det gäller bara att börja läsa i böcker och på nätet om man är intresserad. Vattenfasta under fem dagar är vad jag bestämt mig för. Dagen för start är måndag p.g.a. diverse inbokat program. Tiden här före får istället bestå av lättare mat för att sedan underlätta de första tre fastedagarna som sägs vara jobbigast. Sen på fredag/lördan trappas matintaget upp långsamt för att åter vänja matsmältningenzymerna till att börja arbeta igen.




Under fastan är BJJ, crossfit och annan hård träning utesluten. Det enda ansträngande får (måste) vara läsning och räknande inför skrivningarna. Det rekommenderas utöver ordentligt med sömn och att dricka mycket vatten - att bara ta det lugnt, klä sig varmt, gå ute i naturen och om man känner för det, utföra lätt träning- som yoga.


bilder från weheartit


Återkommer säkert med ämnet så fort jag kommer igång. Ha en trevlig fortsättning på veckan!

2 kommenttia:

  1. Jätteintressant! :D ska bli kiva att höra hu de går!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jess kiva att ämnet intresserar!
      Joo ska nog då hålla bloggen updated ;)

      Poista