sunnuntai 21. kesäkuuta 2015

Blomkålsbröd och ingefärafärs till zuccinipasta

Jag ser ett mönster. Veckosluten har blivit dagarna då jag testar på nya recept. Hihhii. Har igen några recept att dela med mig av.


Ursprungligen härifrån. Eftersom jag ändrade ganska mycket, skriver jag hur jag gjorde approximerat. Enligt modern min smakade denna färs bättre än hennes egen! Skär 1 paprika, 2 gula lökar, 8 champinjoner och stek med kokosolja och 3 vitlöksklyftor en stund i pannan. Blanda i ekologisk nötfärs och stek tills brun. Tillsätt 250 ml havregrädde, 3 msk citronsaft (av pressad ekologisk citron), 2 msk mosad ingefära (använde Spice Up inkivääritahna), 4 msk tomatpuré, 4 msk ekologisk ketchup, och tillräckligt med svartpeppar, curry och salt. Smaka av och tillsätt vad du tycker behövs. Zuccinin gjorde jag i princip enligt receptet, men hade längre tid i vattnet då min var tjockare strimlad.


Blomkål-tunnbrödsreceptet härifrån. Praktiskt då det kräver så få ingredienser och mångsidigt då man kan använda det till många saker (pizzabotten?). Gjorde små ändringar här också och simplifierade tillagningsprocessen med att istället använda fryst blomkål. Tinade upp 500g blomkål och tillsatte i mixern med 3 ägg och 2 msk olivolja. Mixade tills relativt slätt varefter jag blandade i 50g mandelmjöl och salt. Här också mängderna i stora drag. Hade i ugnen på 225 grader i sådär 25 minuter, då mina var lite mulligare. Ett lätt basrecept som går att att justera enligt tycke. Kan t.ex. smaksättas med basilika och varför inte soltorkade tomater?

2 kommenttia:

  1. Ja hade just spara det där receptet från hur bra som helst så att ja sku testa de!!:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahhhaa ei vitsi XD joo kan absolut rekommendera!!

      Poista