sunnuntai 12. heinäkuuta 2015

att lära sig handstående

Alla är vi tragiskt nog inte naturligt lika atletiska som t.ex. Jessi, och lär oss handstående i ett huj. (Eller vem vet hur länge hon i smyg övat ;) Jag har övat på handstående mer eller mindre sen detta och detta, och har nu äntligen börjat lära mig att hålla balansen ens i några sekunder. Här är mina "tips", saker som hjälpt mig

  1. det allra viktigaste vid att lära sig handstående (och typ allt annat för den delen) är motivation! Viljan och orket att öva
  2. kolla tidigare inläggen och öva med ansiktet mot väggen för att få rätt ställning
  3. spänn mage och rumpa, håll hela kroppen rak, benen ihop och armarna på axelbredd
  4. var inte rädd. Att öva på mjuk mark hjälpte mig i början, och då tog det inte ont fastän jag föll
  5. be en kompis kolla vad du gör fel då du går upp på händerna
  6. allra helst be kompisen fota/filma om inte utan stöd så mot väggen, själv märkte jag då hur mycket jag svankade med ryggen
  7. det tar tid - för mig tog det jätte länge för armmusklerna att vänja sig, i början var det bara att träna mot en vägg så länge jag orkade. Så småningom orkar man längre, men så måste man vänja mag- och rumpmusklerna att spänna samtidigt som man är i en relativt obekväm ställning
  8. det bästa tipset är alltså helt enkelt att öva, öva och öva


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti