keskiviikko 22. heinäkuuta 2015

de bästa kanelbullarna

En natt bestämde jag mig för att testa ett nytt bullrecept som jag lagt bakom örat ett tag sedan. Kan säga att dessa verkligen var överraskande lättlagda och slogs av hur mumsiga de var. Varför ens lägga flera timmar på att laga "vanliga" kanelbullar, då man laga dessa på 20 minuter (+30min ugnstid - räknas inte!) ? Gillades av alla som fick smaka på dessa. Även av dem som vanligen inte tycker om mina bakverk hehe.. Receptet är härifrån




1. Sätt ugnen på 200 grader C varefter du börjar med att göra fyllningen. Koka 2,5 dl färska dadlar och 1 dl vatten i en kastrul. Mosa och tillsätt vatten tills önskad konsistens. Blanda i drygt 2 tsk kanel, 1 tsk kardemumma och en nypa salt. Stäng av plattan och lyft åt sidan.

2. Till degen blandar du först 4,5 dl mandelmjöl och 4 tsk bakpulver, 2 msk kokossocker sinsemellan. Nyp sedan (med händerna) i 3 msk smält kokosolja. Mosa 1,5 banan och blanda i smeten. Om degen känns för våt kan du tillsätta lite mjöl.

3. Nu kan du mjöla ett bakplåtspapper med t.ex. kokosmjöl och forma ut klumpen till en rektangelform. Klappa på lite mera kokosmjöl om degen fastnar jättemycket i händerna. Så är det bara att breda jämnt på fyllningen. (Vilket ska ske på bild 1).





4. Rulla degen till en rulle varefter du skär den till små bullar. Lägg dem i en form brevid varandra (bild 2).

5. In i ugnen i ca en halv timme. Själv hade jag en halv timme men tycker att de t.o.m. kunde ha varit lite längre



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti