torstai 24. joulukuuta 2015

-23.12.2015 - julen -

tiden då man pausar sina rutiner, saktar på tempot och helt enkelt njuter av de kärastes sällskap. De senaste två dagarna har jag haft absolut inget skrivet i kalendern, och mestadels fixat halvt onödiga ärenden. Och först nu har jag egentligen fått någon form av julkänsla. Inte samma som för tio år sedan, eller ens fem år - men dendär där jag helt enkelt känner mig så otroligt tacksam till dem jag har omkring mig. På sistone har jag har försökt att inte hela tiden tänka på vart jag näst måste rusa, utan istället vara närvarande i just då den stunden. (Heeh bloggen tycks ha ett ganska uppenbart tema upprepandes här på sistone..) Men man kan inte tala om det för mycket i dagens relativt prestationsfokuserade värld. Åtminstone känns det som att det här i västvärlden är helt för vanligt att man bara rusar från ställe till ställe och ska få så himla mycket gjort - skola, jobb, träningar, träffa vänner, ha egentid och vad allt man nu ska göra. Visst är det ju bra att vara produktiv, själv mår jag jättebra av att ha mycket på gång och känna att jag utvecklas osv. men ibland kan det vara helt nyttigt att sätta sig ned och fundera på det man har just nu. Julen är en bra tid att släppa allt för en stund, varva ned lite och inte bara tänka vad som händer näst, utan göra det som sen kanske ändå är det viktigaste här i livet. Umgås med nära och kära.



Linn och Hannele från förra veckans lördagskväll

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti