maanantai 19. syyskuuta 2016

Zucchini-linsspagetti

Jeeeah.
Efter sokeriöverit med min arbetskumpan på jobbet igår, och kännandes ännu sjukare någonsin idag, bestämde jag mig för en timme sedan att i fyra veckor framöver hålla sockerstrejk! Alltså först och främst inga bullor, kakor eller sötsaker. Men inte heller drycker eller mat som innehåller socker. Den första och lättaste åtgärden, kändes som att göra en ordentlig måltid. Således plockade jag fram ett recept från en broschyr av vegaaniliitto som jag sparat i min kalender. Zucchini-linsspagetti. Och ändrade lite enligt ätarnas smak, önskan och tillgänglighet. Vad som behövs:



  • en lök
  • 3 vitlöksklyftor
  • champinjoner
  • 1 mindre zucchini
  • 500g tomatkross + vatten
  • ca 3 msk tomatpuré
  • 2dl röda linser
  • 1 grönsaksbuljong
  • torkad persilja eller basilika
  • soja & peppar
  • fullkorns-spaghetti

  1. skär lökarna och zucchinin efter behag
  2. stek lökarna och champinjonerna i olja i en panna, smaksätt med soja
  3. koka spaghettin
  4. koka tomatkross, tomatpuré, linser, champinjoner, grönsaksbuljong och persilja/basilika i ca 15 min
  5. tillsätt i något skede zucchini och peppar
  6. låt muhi så länge du orkar
  7. ät


2 kommenttia:

  1. Tack för recepttipset, syster!

    Med vänliga hälsningar,

    Din bästa bror

    VastaaPoista