maanantai 28. marraskuuta 2016

en dag i en stad

Har du någonsin funderat på att bara för en dag åka bort till en annan stad, helt ensam? Jag har. Lördag morgon steg jag upp halv sju på morgonen, åkte spårvagn till Böles tågstation och satt mig i tåget mot Åbo. Känslan att i lugn och ro få sitta i tåget, dricka kaffe och läsa en bok...

Jag hade i förhand fått tips av min vän som bott i Åbo största delen av sit liv, printat en karta och prickat in hur jag ska ta mig till varje plats. På nätet hade jag också tagit reda på vad som händer i Åbo just den lördagen och vilken tid allt är uppe. 


Det som var särskilt skönt var att jag inte hade någon annans önskemål att ta i beaktande, och behövde inte känna någon press på att jag "måste hinna" titta på någon särskilt. Förutom en sak som jag gjorde genast då jag kommit till Åbo. Det enda min vän absolut tyckte jag skulle fara till var "Luostarinmäen käsityöläismuseo", så dit for jag.


Luostarinmäen käsityöläismuseo, är en sorts musée som visar hur just det stället såg ut förr i tiden. Jag betalade som studerande 4e vid receptionen, fick en karta och började kolla runt. Det är byggt som en liten by med olika stugor för olika ändamål. Vissa var hem, andra var posten eller guldsmedens stuga. På en av innergårdarna kom denna kvinna emot mig och berättade lite mer om just de stugorna, vem där bodde, när och varför de som ut som de såg ut.


Kanske bättre att inte berätta så utförligt om precis varje ställe jag gick till. Låter de några bilderna tala för sig.









En verkligen känsloväckande utställning i Åbos huvudbibliotek. "Afghanistan i kvinnornas ögon"


Passade på att träffa Ristos morfar som bor ca 20 ifrån Åbo centrum med buss. Vi tittade på lite söta foton på Risto som knatte. Fick sedan till hemvägen en chokladplatta så man inte behövde bli hungrig under den långa bussfärden.


Min dag var överraskande lyckad. Vädret var fint, det var lätt att hitta till ställen och de "planerade aktiviteterna" var intressanta. Hann ännu på kvällen snabbt träffa Omar som studerar i Åbo, innan han skulle uppträda i domkyrkan.

Så som den gamling jag är, var det en verkligen givande dag, och kan tänka mig att i något skede åka för en dag till en annan stad. Helt sådär annars bara.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti